طراحی اپلیکیشن چیست

20
اردیبهشت
1402

طراحی اپلیکیشن چیست ؟ چرا بايد ايده های طراحی اپلیکیشن را جدی بگیریم؟ نمی دانیم طراحی اپلیکیشن را برای ايده های خودتان نياز داريد يا برای کسب و كارتان، اما در هر صورت بايد بدانيد كه ساخت يک اپلیکیشن می تواند به شما برای برندینگ و درآمدزایی کمک زيادی کند، به شرط این كه درست و حسابی طراحی شود و همه اصول طراحی و ساخت اپلیکیشن در آن به درستی رعایت شود. با ما همراه باشيد تا بیشتر در این باره صحبت کنیم.

طراحی اپلیکیشن چیست ؟

هم اکنون كه همه كارها با موبایل انجام می شود باعث انقلابی در دنيای تکنولوژی به نام واژه اپلیکیشن كه به اختصار app ناميده می شود شده كه همه روزه این کلمه را چندین بار از اطرافيانمان می شنویم و این نشان دهنده این است كه اپلیکیشن ها نقش پررنگی در زندگی مدرن ما دارند. اپلیکیشن در دنيای دیجیتال به معنای نرم افزار يا ابزاری است كه ما می توانیم آن را بر روی سیستم هوشمند خود نصب کرده و از آن برای انجام و يا سهولت در انجام بعضی كارها و وظایف خود بهره مند شویم.

اپلیکیشن ها برای این كه نيازهای ما را برطرف کنند ساخته می شوند، در واقع وظیفه اصلی این برنامه ها استفاده از منابع سخت افزاری برای پیشبرد و ارائه اهداف نرم افزاری در جهت سهولت انجام يک كار می باشد. به طور خلاصه برنامه نویس های اپلیکیشن برای ایجاد نياز يا پاسخ به يک نياز، با ترکیب منابع سخت افزاری و نرم افزاری، اپلیکیشن های متنوع و خلاقانه ای توليد و آن را ارائه می کنند و در ازای آن مبلغی قابل توجه به دست می آورند.

طراحی اپلیکیشن چیست

طراحی اپلیکیشن چیست

طراحی اپلیکیشن چیست

مزیت های طراحی اپلیکیشن چیست ؟

هم اکنون با گسترش و توسعه خدمات اینترنتی و مبتنی بر وب، علی الخصوص در یکی دو سال گذشته با وجود بیماری کرونا و با توجه به تعطیلی خیلی از کسب و كار های حضوری، بسياری از مشاغل جای خود را به نمونه های اینترنتی خود داده اند. به طور مثال خريد از فروشگاه های اینترنتی دیگر جای خريد از مغازه ها را گرفته اند، تاکسی های اینترنتی جای آژانس ها را پر کرده اند و بسياری نمونه های دیگر.

پس با این وجود اگر شما خواننده گرامی و ارجمند این مطلب به دنبال رونق کسب و كار خود هستيد، حتماً بايد به فکر ایجاد بخشی اینترنتی برای آن هم باشيد. در ميان بخش های مجازی مربوط به کسب و كار ها، از آن جا كه گوشی های تلفن همراه گسترش بیشتری نسبت به كامپیوتر ها در ميان اقشار جامعه داشته اند و تقریباً مردم از هر سنی يک گوشی هوشمند همراه خود دارند، ساخت و طراحی اپلیکیشن کسب و كارتان در بستر گوشی های تلفن همراه از تمام بخش های دیگر دارای اهمیت بیشتری می باشد.

  • خريد آسان

اگر اپلیکیشن شما طوری طراحی شده باشد كه به درگاه پرداختی مستقیم بانکی متصل شود، مشتريان به خريد علاقه مند تر می شوند. زیرا خريد از اپلیکیشینی كه اطلاعات كامل را در خود جا داده، سبد خريد دارد و به درگاه پرداختی هم متصل می شود، آسان تر و در دسترس تر از خريد با وب سایت است. طراحی اپلیکیشن چیست

  • دسترسی سریع و آسان

اپلیکیشن ها دسترسی بسيار سریع تر و آسان تری نسبت به استفاده از مرورگر برای كاربران به وب سایت شما ایجاد می کند. زمانی كه شخصی می خواهد آدرس وب سایت شما را در مرورگر گوشی تلفن همراه باز کند، ابتدا بايد آدرس را پيدا کند، سپس آدرس را وارد کرده و بعد از آن سایت را باز کند. اما باز کردن اپلیکیشن و مشاهده اطلاعات به روز، کمتر از يک ثانیه طول می کشد و دسترسی بسيار سریع تر و آسان تری را برای مشتريان ایجاد می کند. این باعث می شود كه افراد پیگیری بیشتری در بازديد از وب سایت شما داشته باشند. طراحی اپلیکیشن چیست

  • كاهش هزینه ها

اپلیکیشن ها با ایجاد دسترسی سریع و آسان به جديدترین اخبار و اطلاعات وب سایت، باعث كاهش نياز به اطلاع رسانی می شوند. در نتیجه هزینه های پيامک، ایمیل، خبرنامه، پاسخگویی های تلفنی و … کم خواهد شد. همینطور اغلب اپلیکیشن ها امكان ارسال نوتیفیکیشن دارند و می توانيد تخفیف های ویژه، محصولات جديد و امكانات خاص را برای مشتريان نمایش داده و آن ها را برای بازديد يا خريد از وب سایتتان ترغیب کنيد.

  • يک يادآوری ثابت برای کسب و كار شما

هم اکنون افراد به صورت دائمی در حال استفاده از گوشی تلفن همراهشان هستند. زمانی كه كاربران اپلیکیشن وب سایت شما را نصب می کنند، برند شما همیشه در برابر ديد آن ها خواهد بود. این امر باعث افزایش میزان وفاداری مشتريان می شود و برندتان را تقویت می کند. اپلیکیش در يادآوری و تقویت برند تاثیر خیلی بیشتری نسبت به ثبت آدرس وب سایت توسط مشتريان در نشانگر مرورگرهایشان دارد. طراحی اپلیکیشن چیست

طراحی اپلیکیشن چیست

انواع موضوع های مطرح برای طراحی اپلیکیشن

اپلیکیشن ها به طور کلی به چند دسته بسيار مهم تقسیم می شوند:

برنامه های آب و هوا، آشپزی و رستوران، آموزشی، ارتباطی، امور مالی، پزشکی، تناسب اندام، خريد، رفت و آمد، سبک زندگی، سفر، شبكه های اجتماعی، شخصی سازی، عكاسی و ويدئو، کتاب ها و مطبوعات، کودک، مذهبی، موسیقی و ورزشی و …

ايده برای ساخت اپلیکیشن اندرويد نداريد؟

دوست داريد يک اپلیکیشن بسازيد اما ايده ای نداريد؟ در این صورت بايد دنبال يک مشکلی بگرديد كه همه يا جامعه ای از افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند. مثل خیلی از این اپلیکیشن هایی كه در كافه بازار يا گوگل پلی می بینيد.

وقتی به اطراف خود نگاه می کنيد، همه محصولات و خدماتی كه استفاده می کنيد همه برای حل يک مشکل ایجاد شده اند. مثلا ماشین برای این ایجاد شده كه ما سریعتر از يک مكان به مكان دیگری برویم. يا موبایل برای این است كه ما بتوانیم ارتباطات خودمان را بیشتر کنیم و خلاصه هر چیزی كه الان دور و ور شماست به يک دلیلی و برای حل يک مشکلی از ما ایجاد شده می باشد. طراحی اپلیکیشن چیست

پس اگر دنبال ساخت برنامه اندرويد يا ios هستيد و ايده برای ساخت اپلیکیشن موبایل نداريد بايد به دنبال مشکلاتی در زندگی روزمره خود باشيد و آنها را لیست کنيد. وقتی كه این لیست شما جمع آوری شد آنهایی كه عملی شدنی و منطقی هستند را الویت بندی کنيد و برای شروع به این فکر کنيد كه چطوری می توانيد با ساخت اپلیکیشن آن را حل کنيد! طراحی اپلیکیشن چیست

طراحی اپلیکیشن چیست

هزینه طراحی اپلیکیشن به چه مواردی بستگی دارد؟

طراحی و برنامه نویسی اپلیکیشن های تلفن همراه، همیشه امری دشوار بوده و فرایند پیچيده ای دارد كه بسته به نوع امكانات درخواستی كارفرما و مدت زمان مورد نياز برای طراحی، هزینه طراحی اپلیکیشن محاسبه شده و به كارفرما اعلام میشود اما در زیر تعرفه ها بر اساس قیمت پایه اپلیکیشن موبایل برای هر بخش نوشته شده است كه بر اساس نيازهای شما و همینطور میزان حجم كار و … افزایش خواهد يافت و در صورت توافق، هزینه طراحی اپلیکیشن بصورت فاز بندی از كارفرما دريافت می شود . طراحی اپلیکیشن چیست

هزینه ساخت اپلیکیشن فروشگاهی

طراحی اپلیکیشن فروشگاهی یکی از اقداماتی است كه به کمک آن می توانيد فروش خود را تا حد بسيار زيادی افزایش دهيد. طراحی فروشگاه اینترنتی با معرفی بهینه محصولات و خدمات، ارتباط موثر با مشتری، ارائه امكانات و تخفیف های ویژه و… می تواند جلب حداکثری رضایت مخاطبین را برای شما به ارمغان بياوريد. هرچه امكانات و قابلیت های فروشگاه اینترنتی شما گسترده ترباشد شما ملزم به پرداخت هزینه ساخت اپلیکیشن فروشگاهی بیشتری خواهيد شد.

طراحی اپلیکیشن چیست

مراحل طراحی اپلیکیشن

طراحی اپلیکیشن به صورت کلی از ۸ گام اساسی تشکیل شده است، كه البته بسياری از این مراحل جزلاینفک طراحی، ساخت و ارائه هر محصول يا خدماتی در بازار پر رقابت امروزی می باشد.

گام اول: شناخت نياز

در ابتدا شما بايد بتوانيد يک تصویر کلی از نياز يا مشکلی كه می تواند توسط ايده شما در قالب نرم افزار مرتفع شود، داشته باشيد. برنامه شما بايد بتواند این نياز را توام با كاهش هزینه، زمان و … برای مخاطب انجام دهد و در عین حال بازدهی بالایی داشته باشد. طراحی اپلیکیشن چیست

گام دوم: جامعه هدف

به جای اینكه سعی کنيد تور خود را در اقيانوس پهن کنيد، وارد يک بركه شويد و تمام ماهی ها را شكار کنيد. داشتن جامعه هدف مشخص، بهترین راه برای بالا بردن بازدهی و استفاده از اپلیکیشن شما می باشد. در این گام بايد بدانيد جامعه هدف شما دارای چه جنسیتی است، چه بازه سنی داشته و مهم تر از همه از چه پلتفرمی برای برطرف کردن نياز خودش بیشتر استفاده می کند. طراحی اپلیکیشن چیست

گام سوم: مدل کسب درآمد

اپلیکیشن شما قرار است بر چه اساس سود آفرینی کند؟ در حال حاضر چند مدل متفاوت برای سود آفرینی از طریق برنامه های كاربردی وجود دارد:

  • اپلیکیشن های پولی طراحی اپلیکیشن چیست
  • اپلیکیشن های رایگان با پرداخت درون برنامه ای
  • اپلیکیشن های تبلیغاتی
  • اپلیکیشن ها با حق دانلود

برای انتخاب هرکدام از این مدل های کسب درآمد، توجه به جامعه هدف اهمیت بالایی داشته و جدا از آن شما بايد به مسائل مالی اعم از توسعه، بازاريابی، تبلیغات و انتشار هم اهمیت بدهيد.

گام چهارم: اپلیکیشن را طراحی کنيد

در گام چهارم شما بايد در نهایت دست به كار شده و ايده خود را از كاغذ خارج کنيد. برای طراحی اپلیکیشن شما دو راه اصلی داريد:

  • برون سپاری طراحی به شرکت های مختلف طراحی اپلیکیشن چیست
  • يادگیری طراحی اپلیکیشن

به شما توصیه می کنم، اگر می خواهيد كاری جدی و مهم انجام دهيد و طراحی اپلیکیشن برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است، آموزش برنامه نویسی اپلیکیشن را در برنامه خود قرار داده و سپس با همكاری با تیم های با تجربه، آنچه مدنظر داريد را به طور كامل پياده سازی کنيد.

گام پنجم: توسعه نمونه اولیه

پس از طراحی اپلیکیشن، وقت آن رسيده كه يک نمونه اولیه از برنامه خود را توسعه دهيد. اما این كار چرا واجب است؟ توسعه نمونه اولیه در اصل تبدیل ايده شما به برنامه با قابلیت های پایه ای آن می باشد. با این كار شما می توانيد خريداران را برای خريد ايده شما مجاب کرده و فرایند بازاريابی و جذب سرمایه را تسهیل کنيد و از طرفی ايده خود را هم فاش نکنيد. طراحی اپلیکیشن چیست

نکته: بدون ارائه نسخه اولیه، باگ ها و ایرادات فنی به چشم نمی آيد، ایرادات امنیتی كه جز جدایی ناپذیر طرح های جديد است از نظر پنهان بوده و جذب سرمایه و تثبیت در بازار پر رقابت اپلیکیشن كار بسيار سختی خواهد بود.

گام ششم: آنالیز و تحلیل

آنالیز اپلیکیشن هایی كه در حوزه شما فعالیت می کنند اولین گام و در ادامه پیش بینی روند بازار و كارایی برنامه شما در برطرف کردن نياز بازار نقشه راه شما را به شکل قابل توجهی برای شما روشن می سازد.
استفاده از ابزارهای آنالیز مثل Flurry، localytics، preemptive و در ادامه اگر سایت داريد آنالیز مخاطبان با ابزار Google Analytics به شما توصیه می شود.

گام هفتم: Beta testing

تست بتا در واقع اولین فرصت برای شماست تا از جامعه هدف خود بازخورد بگیريد. با این روش شما نه تنها می توانيد ریسک برنامه خود را كاهش دهيد بلكه احتمال ديده شدن خود را در مارکت های اپلیکیشن مثل اپ استور به شکل قابل توجی می توانيد افزایش دهيد. طراحی اپلیکیشن چیست

قبل از تست بتا چند نکته مهم را در نظر بگیريد:

  • بازخورد بگیريد؛ در اصل هدف از تست بتا بازخورد گرفتن از كاربران هدف است، با تحلیل درست این بازخوردها شما می توانيد ایرادات جزئی را حذف و رابط و تجربه كاربری اپ خود را بهبود ببخشيد.
  • بتا تسترها را شناسایی کنيد؛ تحقیقات بازار و درک درست از جامعه هدف، تحلیل بازار فرایند بتا تستینگ را به شکل قابل ملاحظه ای برای شما آسان می کند. طراحی اپلیکیشن چیست
  • ایرادات را حذف کنيد؛ اپلیکیشن شما بايد در پلتفرم های متفاوت به شکلی روان اجرا شود و باگ خاصی ایجاد نکند. تست آلفا به شما کمک می کند بیشترین ایرادات و باگ ها را حذف کنيد.

گام هشتم: دیباگ و انتشار اپلیکیشن

در ابتدا سعی کنيد معيارهای ورودی خود را بسنجيد، قیف فروش و بازاريابی خود را گام به گام چک کرده و رفتار كاربران را به شکل ویژه تحلیل کنيد و با توجه به بازخوردها، اپلیکیشن خود را اصلاح کنيد.
پس از طی مراحل فوق شما می توانيد اپ خود را ارتقا و در نهایت انتشار دهيد. طراحی اپلیکیشن چیست

طراحی اپلیکیشن چیست

طراحی اپلیکیشن چیست

نكات مهم در طراحی اپلیکیشن چیست ؟

به طور کلی طراحی وب اپلیکیشن و يا اپلیکیشن از دو قسمت فرانت اند و بک اند تشکیل شده است كه در سمت بک اند از زبان های برنامه نویسی مخصوص بک اند استفاده می شود و بنابه درخواست كاربر، اطلاعات را از پایگاه داده استخراج نموده و ازطریق وب سرویس يا api به كاربر در سمت فرانت اند ارسال می کند. به این عمل كه درخواست كاربر را خوانده، از دیتابیس اطلاعات را گرفته و به سمت كاربر خروجی ارسال شود، پردازش های سمت بک اند گفته می شود كه برای انجام آنها نياز به تخصص های بسياری است.

حجم مناسب و میزان مصرف انرژی

هر مقدار حجم اپلیکیشن شما بالاتر باشد سرعت اجرای آن پایین تر خواهد بود .و همینطور فضای بیشتری را برای نصب آن لازم دارد پس كاربر زمانی كه متوجه حجم بالای اپلیکیشن شود.امكان دارد از دانلود آن خودداری کند .در صورتی كه اپلیکیشن با حجم کم تر احتمالا مدت زمان بیشتری مورد استفاده مخاطبان قرار خواهد گرفت. همینطور مصرف کم انرژی هم می تواند از عوامل موثر بر استفاده بیشتر مخاطب از اپلیکیشن باشد.

رابط كاربری مناسب طراحی اپلیکیشن چیست

استفاده کنندگان هر اپلیکیشن مشتريان و مخاطبانی هستند كه به منظور دريافت يک ارزش خاص اپلیکیشن را نصب می کنند.لذا كار با يک اپلیکیشن بايد آنچنان ساده باشد كه برای همه مخاطبان قابل فهم باشد.از ویژگی های يک اپلیکیشن با رابط كاربری مناسب توصیه می کنیم مواردی چون؛ دارا بودن سیستم رجیستری ساده، دسترسی به بخش های مختلف،انتخاب نام برای اپلیکیشن و رعایت تناسب ميان ظاهر و مفاهیم را حتما مورد توجه قرار دهيد.پیشنهاد میکنم مقاله ما درخصوص طراحی سایت فروشگاهی و طراحی اپلیکیشن فروشگاهی را مطالعه بفرمائيد

مشخص کردن دقیق مخاطب

اینكه اپلیکیشن دقیقا مورد استفاده چه افرادی قرار می گیرد و هدف آن ها از نصب آن چه خواهد بود از جمله مواردی است كه توسط مدیریت و تیم مختلف بازاريابی تعیین می شود.ویژگی های متمایز این افراد كه بر اساس آن ها می خواهیم به آن ها ارزش خاصی را ارئه دهیم .بايد در همه مراحل طراحی و برنامه نویسی اپلیکیشن اندرويد مورد توجه قرار گیرد.و از مهم ترین نكات طراحی اپلیکیشن است طراحی اپلیکیشن چیست

امكان آنالیز

امكان تحلیل و آنالیز مخاطبان یکی از مهم ترین ویژگی های حوزه تجارت الکترونيک است كه شناخت خوبی از مخاطبان را در اختيار دارنده اپلیکیشن قرار می دهد .در اتخاذ تصمیم های آینده بسيار کمک کننده خواهند بود.نرم افزار های زيادی هستند كه این كار را انجام می دهند.

داشتن كاربرد مناسب

هم اکنون سطح رقابت در حوزه های مختلف شدت بیشتری به خود گرفته می باشد.با توجه به گسترش بازار تجارت الکترونيک در سال های اخیر بسياری از سرمایه گذاران تمایل زيادی به حضور در این بازار دارند .همین امر باعث افزایش کیفیت اپلیکیشن های مختلف شده می باشد.

به روزرسانی اپلیکیشن

داشتن برنامه منظم برای به روزرسانی کردن اپلیکیشن ها مخصوصا زمانی كه اپلیکیشن محتوا محور باشد .یکی از مهم ترین دلایل محبوبیت آن ها است. طراحی اپلیکیشن چیست

طراحی اپلیکیشن چیست

ثبت درخواست ساخت و طراحی اپلیکیشن

الفباوب شرکت بزرگ و قدرتمند طراحی انواع اپلیکیشن و سایت از شما دعوت می کند برای اجرای ايده های خود با ما تماس بگیريد. طراحی آپ و سایت جزو تخصصی ترین خدمات ماست و آن را توسط بهترین برنامه نویسان و كارشناسان انجام می دهیم. هزینه ارائه شده توسط دريافت کلیه خدمات كاملا منطقی و مناسب است و در تلاشیم بتوانیم با تکیه بر تجارب و ايده های نوین کسب و كار شما را متحول سازیم. برای اطلاع از قیمت و روند ثبت سفارش با 02191008515 تماس بگیريد.

موضوعات مقاله

امتیاز :
2 Responses/5
اولین دیدگاه را شما بنویسید.

2 دیدگاه برای “طراحی اپلیکیشن چیست

  1. سلام مطلب خوبی بود اما درباره هزینه طراحی اپلیکیشن راهنمایی کاملی نکردید

    1. سلام دوست عزیز، برای دریافت قیمت طراحی اپلیکیشن باید تماس بگیرید. چون برای برآورد قیمت به نوع اپلیکیشن، تعداد ویژگی هایی که نیاز دارید و … مورد بررسی قرار می گیره و کارشناسان با توجه به درخواست شما قیمت تقریبی رو اعلام می کنند. با 02188802289 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *