وردپرس چیست؟

30
بهمن
1400

وردپرس چیست؟ طراحی سایت با وردپرس چقدر هزینه دارد؟ حتی اگر در فضای کسب‌وکار آنلاین نیز مشغول فعالیت نیستید حتما اسم وردپرس زیاد به گوش شما رسیده است. در این مطلب از سایت الفباوب قصد داریم به این موضوع بپردازیم که وردپرس چیست؟ و چرا باید در کسب‌وکار خود در فضای مجازی از آن استفاده می‌کنیم؟

تغییر سبک کار کسب‌و‌کارها و رو آوردن به سایت های وردپرسی

در حال حاضر که در قرن ۲۱ام در معرض هجمه اطلاعاتی مختلف بویژه تکنولوژی‌های نوین قرار گرفته‌ایم، حضور در فضای اینترنتی نه تنها کمک می‌کند که برندسازی و شناخت کاربران از کسب‌وکار شما بهتر صورت گیرد بلکه در میزان فروش و بازده ارائه خدمات نیز می‌تواند انقلابی صورت ‌دهد.

تکنولوژی و فناوری‌های مبتنی بر فضای اینترنت، تغییر شکل اساسی در کسب‌وکارها به وجود آورده‌اند. افراد نیز برای عقب نماندن از بازار الکترونیک نیاز دارند که همواره دانش خود را بروزرسانی کنند.

حال که تصمیم گرفته‌اید سبک کار خود را تغییر دهید بهتر است وردپرس و کاربردهای آن را بهتر بشناسید. پس با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

تعریف اجمالی وردپرس چیست؟

وردپرس شاید اولین کلمه‌ای است که متخصصان و کارشناسان تولید محتوی برای مراجعه کنندگانی که قصد راه‌اندازی وب‌سایت دارند، توضیح می‌دهند. البته همواره سعی می‌کنند که متناسب با سطح دانش و شناخت افراد در این باره صحبت کنند.

وردپرس یک نرم‌افزار تحت وب است که کمک می‌کند که حتی افراد مبتدی نیز کمتر از ۵ دقیقه صاحب یک سایت اختصاصی شوند. مدیریت محتوی از دیگر امکانات وردپرس است که بسیار راحت شده است.

شاید باور اینکه می‌توانید در مدت کوتاهی با وردپرس سایتی را طراحی و حتی آن را به راحتی مدیریت کنید خنده‌دار باشد اما با وردپرس به سرعت می‌توانید به این هدف دست یابید.

شما چه قصد راه‌اندازی سایت تولید محتوی داشته باشید و یا تغییر شکل کسب‌وکار به سمت ارائه محصولات در فروشگاه‌های اینترنتی می‌توانید از وردپرس استفاده کنید.

تعریف اختصاصی وردپرس چیست؟

در تعریف اختصاصی وردپرس چیست؟ باید بگوییم که کارشناسان و متخصصان برای مدیریت بهتر محتوای وبلاگ و حتی سایت‌های تخصصی خود، وردپرس را به کار می‌برند. اگرچه در ابتدا امکانات و مدیریت تخصصی محتوی فقط برای وبلاگ‌نویسان ممکن بود اما با گسترده شدن آن، طراحان برای مدیریت سایت نیز از آن بهره می‌برند.

شاید یکی از مهمترین دلایل استقبال از سیستم مدیریت محتوی وردپرس، مدیریت آسان محتوی باشد. این نرم‌افزار در گروه سیستم‌های مدیریت محتوی یا CMS (Content Management System) دسته‌بندی می‌شود که انعطاف و سادگی آن سبب شده که از محبوبیت بالایی برخودار باشد.

به کارگیری زبان قدرتمند PHP و حمایت توسط MySQL سبب شده که در بیشتر از ۳۳ درصد وب‌سایت‌های دنیای دیجیتال حضور پررنگی داشته باشد. حتی افرادی که از علم برنامه‌نویسی نیز آگاهی چندانی ندارند، می‌توانند ار این طریق وب‌سایت خود را راه‌اندازی کنند و محتوی آن را مدیریت کنند.

چه افرادی می‌توانند از وردپرس استفاده کنند؟

استقبال و محبوبیت از وردپرس بیشتر به خاطر داشتن خلاقیت بصری و کاربرپسند بودن آن است. داشتن حداقل دانش برنامه‌نویسی در حدی که راه‌اندازی مایکروسافت را بلد باشید، مدیریت محتوی با وردپرس را نیز امکان‌پذیر می‌کند.

همچنین افراد مبتدی نیز می‌توانند به صورت رایگان از این ابزار که به صورت متن باز هستند برای تولید و مدیریت محتوی با کیفیت وب‌سایت خود بهره ببرند بدون آنکه سردرگم شوند.

تاریخچه کاربرد وردپرس چیست؟

کاربرد وردپرس در دنیای تکنولوژی برای راه‌اندازی آسان و سریع وب‌سایت‌ها در سال ۲۰۰۳ توسط مت‌مولنگ و مایک‌لیتل صورت گرفت. اگرچه وقفه‌ای کوتاهی در فعالیت این دو که مشغول ساخت وبلاگ با نرم‌افزار  cafeblog/b2 بودند، صورت گرفت اما سرانجام توانسته‌اند با معرفی وردپرس تحول عظیمی در دنیای دیجیتال به وجود آورند.

در حال حاضر نیز که وردپرس به عنوان یکی از نرم‌افزارهای بسیار محبوب شناخته می‌شود، طراحان، نویسندگان و وبلاگ‌نویسان آسودگی کار خود را مدیون مت‌مولنگ و مایک‌لیتل می‌دانند. البته نباید فراموش کنیم که وردپرس که امروزه استفاده می‌شود، دگرگونی‌های بسیاری را تجربه کرده است و نقص‌های آن تا حدودی برطرف شده است.

راه‌اندازی چه وب‌سایت‌هایی با وردپرس امکان‌پذیر است؟

در وردپرس تفاوتی ندارد شما قصد راه‌اندازی چه نوع وب‌سایت و یا وبلاگی دارید. کارشناسان حاذق الفباوب این آمادگی را دارند هر نوع وب‌سایت با موضوع و رویکرد خبری، آموزشی، شرکتی، بازی، فیلم، سریال، فروشگاهی و …. را با وردپرس برای شما طراحی کنند.

سایت‌های مشهور با وردپرس

از معروف‌ترین وب‌سایت‌های خارجی که با وردپرس مدیریت می‌شود، می‌توانید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • اخبار مایکروسافت با رتبه الکسا جهانی ۳۵
  • وبلاگ موزیلا با رتبه الکسا جهانی ۱۹۴
  • وبلاگ اسکایپ با رتبه الکسا جهانی ۴۷۵
  • بلومبرگ با رتبه الکسا جهانی ۵۵۷

خوشبختانه با شناخته‌تر شدن ابزارها و امکانات وردپرس کاربران ایرانی نیز ترجیح می‌دهند از این قابلیت بیشتر استفاده کنند.‌ از محبوب‌ترین وب‌سایت‌های ایرانی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • دیجی‌کالا مگ با رتبه الکسا ایران ۳
  • دیجیباتو به رتبه الکسا ایران ۱۲۷
  • ژاکت با رتبه الکسا ایران ۱۶۴
  • دانلودها با رتبه الکسا ایران ۱۳۱

زبان وردپرس چیست؟

همانطور که اشاره شد در وردپرس این امکان فراهم است که افراد بدون داشتن دانش برنامه‌نویسی نیز سایت و یا وبلاگی داشته باشند. در وردپرس زبان PHP و ذخیره اطلاعات با استفاده از دیتابیس MYSQL صورت می‌گیرد. البته افراد متخصص بهتر می‌توانند از این امکانات مانند زبان PHP و متن‌باز استفاده کنند تا افزونه‌های مختلفی را ارائه کنند‌.

نحوه کار وردپرس به چه صورت است؟

قسمت پیشخوان وردپرس این امکان را فراهم کرده است که حتی افراد مبتدی نیز به راحتی تولید محتوی باکیفیت انجام دهند و آن را مدیریت کنند. سایر امکانات و بخش‌های آن پس از ورود به پیشخوان قابل دسترسی هستند. از دیگر قسمت‌های آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوشته‌ها
  • برگه‌ها
  • رسانه
  • دیدگاه‌ها
  • نمایش
  • قالب وردپرس
  • منوها
  • ابزارک‌ها
  • افزونه‌ها
  • کاربران
  • تنظیمات

سئو یا بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتور‌های جستجو از دیگر مواردی است که نباید برای سایت‌های وردپرسی فراموش کرد تا با افزایش بازدید بتوانید مشتریان بالقوه را شناسایی و کسب‌وکار خود را رونق دهید.

از چه طریق می‌توان وردپرس تهیه کرد؟

افرادی که قصد دارند که از وردپرس برای راه‌اندازی و مدیریت وب‌سایت خود استفاده کنند، می‌توانند آن را رایگان از سایت wordpress-org دانلود کنند.

استقبال و محبوبیت وردپرس در بین کاربران ایرانی نیز به دلیل ارائه آن به صورت نسخه قابل پشتیبان فارسی و دانلود رایگان است که می‌توانید آن را از سایت wp-persian.com دریافت کنید.

سایر مشخصات سایت‌های وردپرس چیست؟

در این مطلب سعی کردیم به زبان ساده به جواب این پرسش که وردپرس چیست؟ برسیم. در صورتیکه از امکانات و مشخصات این سیستم به خوبی آگاه شوید، بهتر می‌توانید کسب‌وکار اینترنتی خود را مدیریت کنید. در ادامه به مهمترین قابلیت‌های آن اشاره می‌شود:

  • نصب راحت و ساده بر روی هاست
  • عدم الزام نصب در پوشه‌های هاست
  • عدم محدودیت در نصب وردپرس‌های متعدد در هاست
  • استفاده از سیستم gzip برای فشرده‌سازی مطالب و محتوی
  • امکان طراحی و تخصصی سازی قالب وردپرس و شخصی‌سازی قالب وردپرس
  • سهولت در جستجوی مطالب در وردپرس
  • عضوگیری و مدیریت آسان کاربران
  • امکان نصب افزونه‌ وردپرس برای دستیابی به امکانات بیشتر
  • دانلود رایگان قالب وردپرسی و افزونه

کارشناسان و متخصصان حاذق الفباوب این امکان را دارند نه تنها در راه‌اندازی و تغییر شکل کسب‌وکار شما از شکل سنتی به اینترنتی به شما یاری رسانند بلکه هرگونه سوال و اطلاعات درباره نصب و راه‌اندازی سایت بویژه با استفاده از وردپرس را دارید، می‌توانند به شما مشاوره ارائه دهند.

دلایل محبوبیت وردپرس چیست؟

در وردپرس می‌توانید به راحتی محیطی جذاب با افزونه‌های قدرتمند مانند buddypress و یا انجمن‌هایی با افزونه‌های bbpress را تجربه کنید از دیگر مزایا آن می‌توان موارد زیر اشاره کرد:

·         صرفه‌جویی در هزینه

در صورتیکه از وردپرس برای راه‌اندازی سایت و مدیریت محتوی استفاده می‌کنید، می‌توانید خود به راحتی تغییرات مدنظر را انجام دهید بدون آنکه برای آن هزینه بیشتری پرداخت کنید.

اگرچه داشتن وب‌سایت وردپرس نیاز به صرف هزینه چندانی ندارد ولی برای نصب و داشتن قالب خاص و منحصربفرد و مواردی مانند پشتیبانی‌، هاست و فضای میزبان نیاز است بودجه‌ای را کنار بگذارید.

·         طراحی زیبا

اگرچه افرادی که از وردپرس و امکانات آن اطلاعات چندانی ندارند بیشتر ترجیح می‌دهند از قالب‌های رایگان استفاده کنند اما محبوبیت بیشتر آن به دلیل امکان طراحی و شخصی‌سازی است که هر فرد می‌تواند متناسب با سلیقه و شرایط خود سایتی را طراحی می‌کند.

·         مدیریت آسان

از دیگر قابلیت‌های وردپرس مدیریت راحت است. هر فرد می‌تواند بدون داشتن دانش برنامه‌نویسی نیز آن را مدیریت کند.

·         استفاده از شبکه‌های اجتماعی

اگر شما کسب‌وکاری دارید که در فضای مجازی به خوبی شناخته شده است این امکان فراهم است به صورت خودکار وب‌سایت را به سایر شبکه‌های اجتماعی متصل کنید. این امر در افزایش شناخت کاربران از فضای کسب‌وکاری شما و بازدهی بیشتر تاثیر دوچندانی دارد.

·         بروزرسانی و امنیت

بروز مشکلات در وردپرس اگرچه امری بدیهی است اما این امکان فراهم است که با بروزرسانی رایگان، نقص‌های احتمالی را برطرف کنید.

سخن آخر ما در مقاله وردپرس چیست؟

وردپرس بخش اعظمی از نیاز کاربران را تامین می‌کند اما بهتر است برای راه‌اندازی و گسترش قابلیت‌های آن به صورت حرفه‌ای از افراد متخصص و کارشناس کمک بگیرید تا بازده بیشتری از این فضا کسب کنید. تیم الفباوب این آمادگی را دارد از اولین مراحل همراه و یاور شما باشد تا بتوانید محتوایی باکیفیت و مشتری‌پسند ارائه کنید.

از مزیت‌های اصلی همکاری با تیم الفباوب طراحی قالب وردپرسی زیبا و منحصربفرد است تا متناسب با زمینه کاری، گسترش فضای کسب‌وکار حرفه‌ای شما صورت پذیرد.

موضوعات مقاله

امتیاز :
No Responses/5
اولین دیدگاه را شما بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *