بررسی ۵ استارت آپ موفق ایرانی

30
بهمن
1400

همه روزه استارت آپ ها و کسب و کارهای جدیدی در دنیای تکنولوژی معرفی می شوند تا نیازهای کاربران را مرتفع کنند. در حال حاضر با توجه به حضور موفقیت آمیز استارت آپ هایی مانند دیجی کالا، دیوار، اسنپ و اسنپ فود و تسهیل فرآیندهای روزمره، افراد زیادی مایلند ایده های خود را اجرا و از این طریق به کسب وکار پردرآمدی دست پیدا کنند. به همین دلیل در سایت الفبا وب قصد داریم به بررسی ۵ استارت آپ موفق ایرانی (دیجی کالا، اسنپ، دیوار، کافه بازار، اسنپ فود) بپردازیم.

استارت آپ موفق

استارت آپ چیست؟ استارت آپ موفق

اگر چه در تعریف استارت آپ بر این مسئله تاکیدی وجود ندارد که حتماً فعالیت آن در حوزه تکنولوژی یا فن آوری اطلاعات باشد، اما به دلیل اینکه بسیاری از استارت آپ ها در سالهای اخیر حول این زمینه ها شکل گرفته اند، گاهی در تعریف استارت آپ به این مسئله هم اشاره می شود که استارت آپ باید در حوزه فن آوری های نوین فعال باشد.

در این زمینه که آیا باید هر فعالیت نوپایی را استارتاپ در نظر گرفت یا نه، اختلاف نظر وجود دارد. در بیشتر کتابهای آکادمیک کارآفرینی، حتی کتاب هایی که مدرن تر هستند و رویکرد نوگرا دارند، معنای گسترده ای برای استارت آپ در نظر گرفته می شود و هر کسب و کار نوپایی استارتاپ نامیده می شود.

استارت آپ موفق

یک استارت آپ باید ویژگی  های زیر را داشته باشد:

  • کسب و کاری که قصد دارد ارزش آفرین باشد.
  • کسب و کاری که پایداری برای اعضای آن دغدغه است و فرصت جو است اما فرصت طلب نیست.
  • کسب و کاری که الزاماً مقیاس پذیر نیست. اگر چه طبیعتاً مقیاس پذیری برای آن مزیت و مطلوب است. پس اگر مادر یک خانواده کسب و کاری نوپا ایجاد کند که فقط هزینه ماهیانه آنها را تأمین کند و هرگز بزرگ نشود، همین که پایدار باشد، استارت آپ است.
  • کسب و کاری که ممکن است مبتنی بر تکنولوژی های نوین باشد یا نباشد.
  • کسب و کاری که هنوز در شرایط ابهام است و دوران نوزادی و کودکی خود را طی می کند.

 

معرفی 5 استارت آپ موفق و ایرانی

به کارآفرین های جدید و باارزش که اغلب مبتنی بر محور تکنولوژی هستند و می توانند محصول یا خدماتی را به صورت هدفمند ارائه کنند، استارت آپ می گویند. در ایران به ویژه کلان شهر تهران شاهد هستیم که استارت آپ های جدید ظهور می کند تا ایده های خلاقانه را تبدیل به یک کسب و کار پردرآمد کنند.

استارت آپ موفق

دیجی کالا

تاسیس سایت دیجی کالا از سال ۲۰۰۶ آغاز شد که با سیاست های خاصی که برادران محمدی و دست اندرکاران مجموعه داشتند، توانست نه تنها به عنوان بزرگترین سایت فروش محصولات دیحیتالی و الکترونیکی ایرانی بلکه پربازدیدترین سایت خاورمیانه تبدیل شود. استارت آپ موفق

یکی از پرفروش ترین استارت آپ های ایرانی، دیجی کالا شناخته می شود که در آن انواع کالا از مواد خوراکی تا پوشاک را به راحتی می توان پیدا کرد. بی جهت نیست که به عنوان بزرگترین فروشگاه اینترنتی حال حاضر کشور شناخته می شود.

حتی اگر تا به حال از دیجی کالا خرید نداشته اید با توجه به شفافیت بالایی که مبنای کار این مجموعه است می توانید از آن برای مقایسه قیمت انواع کالا استفاده کنید.

حضور پررنگ دیجی کالا در عرصه بازار الکترونیک نزدیک به ۱4 سال می رسد که توانسته با عنوان بزرگترین شرکت استارت آپ موفق و ایرانی لقب بگیرد.

برادران محمدی بنیان گذاران دیجی کالا هستند که توانسته اند با اصول مشتری مداری نه تنها به فروش فوق العاده و سود هنگفتی دست یابند بلکه در نشریات خارجی مانند اکونومیست و واشنگتن پست نیز بعنوان استارت آپ ایرانی بسیار مطرح یاد شود. در ابتدای فعالیت این استارت آپ افراد برای مشاهده نقد و بررسی کالاهای دیجیتال مانند موبایل، لپ تاپ به سایت آن سر می زنند. اما کم کم تغییر رویه داد و به سمت فروش محصولات گرایش پیدا کرد.

مشتری مداری و ارائه کالاهای باکیفیت از جمله نکاتی است که در گسترش این استارت آپ در بین مردم تقش داشته است بطوری که در حال حاضر نیز صدها نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم از این طریق امرارمعاش می کنند و کارآفرینی بزرگی نیز حاصل شده است.

اصول حرفه ای و حفظ شان مشتری که در این مجموعه رعایت می شود توانسته اعتماد خریداران را جلب کند. با خرید هر محصولی، مشتری می تواند در صورت عدم رضایت آن را تعویض کند و به راحتی امکان دریافت مبلغ پرداختی فراهم است. استارت آپ موفق

موفقیت بالایی که دیجی کالا این بازار خورده فروشی آنلاین به دست آورد، موجب شد که زیرمجموعه های دیگر را نیز راه اندازی کند. از جمله می توان دیجی استایل (پوشاک)، فیدبیو (کتاب الکترونیک)، دیجیپا (فین تک)، دیجی کالا نکست (نوآوری) و دیجی کلاپ (تشویق مشتریان وفادار) اشاره کرد. اگر می خواهید مثل دیجی کالا رشد کنید، به طراحی سایت فروشگاهی اختصاصی نیاز خواهید داشت!

استارت آپ موفق

اسنپ یک استارت آپ موفق ایرانی

گروه اینترنتی ایران از اسنپ سرویس حمل ونقل شهری آنلاین رونمایی کرد که توانست در حال حاضر از طریق اپلیکیشن روزانه ۱ میلیون سفر را نیز به ثبت برساند.

این استارت آپ از بازیگران اصلی تجارت الکترونیک است که کم کم علاوه بر تهران توانست پس از استقبال زیادی که از آن صورت گرفت در بیش از ۱۰۰ شهر ایران نیز به فعالیت بپردازد بطوری که بها دارایی های آن در سال ۱۳۹۷ بین ۱/۴ تا ۱/۷ میلیون دلار ارزش گذاری شد.

اسنپ، استارت آپ ایرانی موفق حوزه حمل ونقل است که نه تنها در کلانشهرها بلکه در بسیاری از شهرستان ها از آن استقبال خوبی صورت گرفته است و بسیار محبوب است. ایده اولیه اسنپ از شرکت UBR، بزرگترین شرکت تاکسی رانی جهان الهام گرفته شده است و با استقبال بینظیر شهروندان ایرانی نیز مواجه شد. استارت آپ موفق

برای استفاده از خدمات این استارت آپ نیاز است که اپلیکیشن آن بر روی گوشی تلفن همراه نصب شود تا از این طریق فقط با یک کلیک مسافر مقصد را انتخاب کند. در این استارت آپ موفق همواره تلاش مجموعه بر حفظ شان مشتری و ارائه خدمات باکیفیت و بصرفه است.

موسس اسنپ اولین و بزرگترین شرکت نرم افزاری درخواست خودرو در ایران، شهرام شاهکار است که در سال ۱۳۹۳ زمانیکه دانشجو مهندسی برق دانشگاه فردوس مشهد بود صورت گرفت. پس فراموش نکنید لزوما تجربه نمی تواند موفقیت فرد را تضمین کند.

تلاش، امید و انگیزه از اصلی ترین نیازهایی هستند که می تواند کمک کند ایده شما به صورت یک استارت آپ موفق در کشور و حتی جهان گسترش پیدا کند. اگر چه آغاز فعالیت این شرکت از سال ۱۳۹۳ شروع شده است اما با توجه به تسهیل یکی از مهمترین نیازهای انسانی توانست کمتر از دو سال موفق به دریافت ۲۰ میلیون یورو سرمایه از MTN شود.

افزودن قابلیت هایی مانند امتیازدهی به راننده، امتیازدهی به مسافر، امکان اشتراک گذاری سفر، انتخاب نوع سفر، کد تخفیف نشان دهنده اهمیتی است که این استارت آپ به رضایت کاربران خویش می دهد. استقبال پرشور از این نرم افزار تنها از سوی مسافران نبوده است بلکه در این چند ساله افراد زیادی نیز با عنوان راننده مشغول فعالیت اند و نقشی در کارآفرینی نیز داشته اند.

استارت آپ موفق

استارت آپ موفق

کافه بازار

کافه بازار از جمله دیگر استارت آپ موفق و مطرح ایرانی است که افراد در آن می توانند انواع اپلیکیشن های مورد نیاز برای تلفن همراه خود را به راحتی پیدا کنند.

پس از محدودیت ارائه شده از سوی گوگل برای کاربران ایرانی در استفاده از فروشگاه گوگل، شرکت آوای همراه هوشمند استارت آپ کافه بازار را راه اندازی کرد.

در فروشگاه نرم افزاری اندروید کافه بازار امکان دانلود بیش از ۱۳۰ هزار نرم افزار و بازی فراهم شده است. تاسیس آن در سال ۱۳۸۹ برای پر شدن خلا به وجود آمده صورت گرفت که توسعه آن پس از استقبال عمومی کاربران ایرانی صورت گرفت. بطوری که در سال ۲۰۱۴ ارزش این استارت آپ موفق ۲۰ میلیون دلار عنوان شد.

افراد می توانند به سهولت تمامی بازی ها و نرم افزارهای موردنیاز خود را در آن بیابند و نصب کنند. اگرچه مدت زیادی از حضور این برنامه برای تامین نیاز کاربران گوشی های اندروید نمی گذرد اما با استقبال زیادی مواجه شده است.

کافه بازار با قرار دادن انواع اپلیکیشن ها و بازی های گوشی همراه توانسته است نیاز کاربران را تامین کند و به رونق سایر کسب وکارهای اینترنتی مانند تبلیغ کنندگان و برنامه نویسان گوشی همراه کمک کند.

استارت آپ موفق

اسنپ فود

غذا از اصلی ترین نیازهای بشر است که حضور اپلیکیشن های سفارش دهنده آنلاین غذا توانسته در این عرصه دگرگونی های بسیاری ایجاد کند.

اسنپ فود از جمله استارت آپ موفق ایرانی است که افراد از این طریق می توانند براحتی و در کمترین زمان غذای مورد علاقه خود را در هر مکان سفارش و میل کنند.

انتخاب رستوران مورد علاقه بر اساس نمایش موقعیت جغرافیایی و پرداخت آنلاین هزینه از جمله مزایا اصلی این استارت آپ موفق هستند که توانسته شهروندان بسیاری را از خود راضی نگه دارد.

استارت آپ موفق

دیوار استارت آپ موفق در زمینه آگهی های فروش

استارت آپ دیوار فرصتی فراهم کرده است که افراد وسایل و یا محصولات خود را که اغلب دست دوم هستند بدون واسطه به فروش برسانند. نبود واسطه و ارتباط مستقیم خریدار و فروشنده، موجب شده که از این استارت آپ استقبال بینظیری صورت گیرد و از محبوبیت بسیار بالایی برخودار باشد.

اگرچه شروع فعالیت این استارت آپ نیز به صورت وب سایت شروع شد اما در حال حاضر اپلیکیشن آن براحتی بر روی تمامی گوشی های همراه نصب می شود. افراد از این طریق می توانند به جستوجوی ابزار، وسایل و حتی خدمات مدنظر بپردازند و با مقایسه قیمت ها خریدی مطمئن داشته باشند.

نردبانی کردن آگهی ها از خدماتی است که کارکنان سایت دیوار درنظر گرفته اند تا آگهی افراد پس از مدتی که از انتشار آن می گذرد و در انتهای لیست نمایش قرار می گیرد، دوباره از طریق نردبانی کردن در بالای لیست قرار گیرد.

درج بسیاری از آگهی ها در دیوار نیاز به پرداخت هزینه ندارد اما هستند آگهی هایی که فرد باید مبالغی برای آن بپردازد. بطور مثال آگهی های مرتبط با استخدام نیاز به پرداخت هزینه اندک دارد. ارائه اپلیکیشن دیوار بصورت پولتفرم اندروید و iOS به سهولت استفاده از خدمات این استارت آپ کمک شایانی کرده است.

استارت آپ موفق

پیش نیازهای شروع استارت آپ موفق

ایده خلاق

همواره برای شروع و موفقیت یک استارت آپ نیاز به داشتن ایده خاص و متفاوت نیست، بهتر است هر زمان که احساس کردید ایده جالب و قابل تاملی دارید، برای عملی کردن آن فقط شرایط اقتصادی را درنظر نگیرید. بسیاری از افراد توانسته اند فقط با تکیه بر هوش و دانش خود استارت آپ موفق و جدیدی را راه اندازی کنند .

تبلیغات

اگرچه داشتن ایده جدید و خلاق از پیش فرض های هر استارت آپ موفق عنوان می شود اما اگر تبلیغات درست صورت نگیرد ممکن است چندان با اقبال عمومی همراه نشود. روش های تبلیغاتی و بازاریابی جدید می تواند به گستردگی و شناخت بهتر کاربران کمک کند. طراحی سایت و داشتن صفحات مجازی یکی از این روش هاست.

مجموعه الفباوب با داشتن متخصصانی حاذق و کاربلد می توانند در این مسیر به شما یاری رساند تا نه تنها کسب وکار شما بهتر معرفی شود بلکه با افزایش کاربران فضای جدیدی در کسب و کار تجربه کنید.

بودجه در استارت آپ موفق

با توجه به سوددهی و موفقیت حاصل از استارت آپ های نوین، دولت نیز از گسترش این قبیل کسب وکارها برای رونق تولیدات ملی و کارآفرینی حمایت زیادی می کند. اگر ایده جالبی دارید ولی نگرانی از تامین بودجه آن مانع شده است که به فکر راه اندازی آن بیفتید، نباید فراموش کنید همواره برای شروع یک استارت آپ نیاز به سرمایه چندانی نیست.

بسیاری از این شرکت های مطرح نیز با حداقل بودجه و در شرایط بد اقتصادی شروع کردند و توانسته اند با موفقیت بسیاری نیز دست یابند بطوری که نه تنها گام موثری در بهبود درآمد خود داشتند بلکه توانستند بر اقتصاد کشور را نیز اثر مثبتی داشته باشند.

استارت آپ موفق

سخن آخر استارت آپ موفق

نباید فراموش کنیم که بسیاری از استارت آپ های حال حاضر ایران از نمونه های خارجی الهام گرفته شده اند و با بومی سازی توانسته اند سهم بسیاری از بازار را داشته باشند.

اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که ایده جذابی دارید و یا در مشاغل فیزیکی مشغول امرارمعاش هستید و مایلید بیشتر شناخته شوید، می توانید با مشاوره رایگان با تیم الفباوب از تمامی مراحل کار، هزینه و موانعی که بر سر راه استارت آپ شماست مطلع شوید و با آگاهی که آیا ایده شما ارزش سرمایه گذاری دارد یا خیر، شروع کار را انجام دهید.

موضوعات مقاله

امتیاز :
No Responses/5
اولین دیدگاه را شما بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *