طراحی اپلیکیشن پیام رسان

17
دی
1401

طراحی اپلیکیشن پیام رسان چیست؟ برای طراحی مسنجر پیام رسان باید چگونه اقدام کنیم؟ طراحی اپلیکیشن مثل تلگرام و واتس آپ به چه مراحلی نیاز دارد؟ هزینه ساخت اپلیکیشن چت کردن چقدر است؟ اگر قصد ساخت یک اپلیکیشن ارسال پیام را دارید، با ما همراه شوید!

با توجه به پیشرفت های تعاملاتی انسان، روش ارتباطات با تغییرات متنوعی روبرو می شود. همیشه تلاش می شود تا با ابزارهای جدید و روش های هوشمندانه،تعاملات را سریع تر و راحت تر کرد و با سرعت قابل قبولی به پایان رساند.

این روزها به برکت وجود ارتباطات هوشمند و مجازی؛ انواع تماس های صوتی و تصویری در کنار گفت و گوهای متنی به آسانی و به روش های متنوعی صورت می گیرد. جهت این دست از ارتباطات ابزارهای هوشمند زیادی به صورت اپلیکیشن های موبایلی و نرم افزارهای کامپیوتری ساخته شده اند و همینطور افراد در جست و جوی گزینه های آسان تر، ارزان تر و کامل تری می باشند.

پیام رسان های زیادی وجود دارند که افراد با توجه به نیاز  خود از میان آن ها به انتخاب دست می زنند. اپلیکیشن های پیام رسان مشابه تلگرام، واتساپ و… در سراسر دنیا پرطرفدار شناخته می شوند و استفاده از آن ها به یک اجتماع مشخص محدود نمی شود. (یعنی با هر سنی و از هر قشری از این اپلیکیشن ها برای چت، تماس صوتی تصویری و … استفاده می کنند.)

طراحی اپلیکیشن پیام رسان

اپلیکیشن کاربردی چت و پیامرسان باید به صورتی ساخته شود که از سرعت بالایی برخوردار بوده و رابط کاربری مناسب و جذاب آن باعث شود مشتری به راحتی از آن ها بهره مند شود.

طراحی اپلیکیشن پیام رسان

اگر می خواهید پیام رسانی موفق و محبوب داشته باشید باید این نکته را درنظر بگیرید که پیامرسان شما نیاز دارد از حداقل امکانات پایه و آیتم های توانایی برابری و یا رقابت با دیگر پیام رسان های معروف و پر استفاده به خصوص در ایران مثل واتساپ و تلگرم را داشته باشد. اگر نتوانید زیرساخت پایه ای را فراهم کنید نباید منتظر استقبال از اپلیکیشن در نزد مردم باشید. پس حرفه ای شروع کنید تا اعتماد ها را به دست آورید.

شما باید سطح مهارت های خود را بسنجید و ببینید که آیا توانایی زمان و بودجه لازم جهت طراحی حداقل ها را دارید یا خیر؟ اگر نسبت به توانایی های خود تردید دارید باید وقت بیشتری برای بررسی طراحی اپلیکیشن بگذارید و ببینید واقعا می توانید این کار را به اتمام برسانید یا خیر!

این واقعیت را درنظر  داشته باشید که تا وقتی پیامرسان هایی مثل تلگرام و واتساپ هستند، مردم رغبتی به استفاده از یک آپ پیامرسان ساده و با امکانات ناقص نشان نمی دهند. پس حرفه ای کار کنید و زمان بگذارید تا بتوانید به موفقیتی که در نظر دارید برسید.

طراحی اپلیکیشن پیام رسان

 

بخوانید: معرفی اپلیکیشن و پیام رسان های بدون فیلتر

طراحی اپلیکیشن پیام رسان

پیش نیاز های اصلی طراحی اپلیکیشن پیام رسان

طراحی اپلیکیشن پیام رسان به یک سری پیش نیاز های اولیه نیاز دارد که بدون وجود آن ها، تقریبا می توان گفت که پروژه شما با شکست مواجه خواهد شد. از آن جا که برای ساخت یک برنامه پیام رسانی به وجود یک سرور ذخیره سازی برای ایجاد ارتباط بین کلاینت ها نیاز دارد، باید مقداری دانش در رابطه با نحوه راه اندازی و مدیریت سرورها داشته باشید.  البته این به این معنی نیست که شما باید حتما سیر تا پیاز چگونگی کار سرور ها را بدانید. اما داشتن آشنایی مختصر با آن ها جزو پیش نیازها محسوب می شود. طراحی اپلیکیشن پیام رسان

از سوی دیگر از آنجا که برنامه های پیام رسانی معمولا روی تلفن های همراه نصب و استفاده می شوند، پس ما در وحله اول باید در رابطه با برنامه نویسی اندروید و ios که دو مورد از عمومی ترین سیستم عامل های گوشی های هوشمند محسوب می شوند، مهارت داشته باشیم. البته مهارت در برنامه نویسی این دو سیستم عامل، هر چه بالاتر باشد، قطعا محصول ما از امکانات و زیبایی بیشتری برخوردار خواهد بود و در نتیجه مخاطبین بیشتری به خود جذب خواهد کرد.

آشنایی با انواع پایگاه های داده و کوئری نویسی هم از جمله دیگر پیش نیازهایی است که باید برای پیش برد مراحل طراحی اپلیکیشن پیام رسان، داشته باشید. به طور کلی دیتابیس، یکی از مهمترین قسمت های یک برنامه پیام رسانی محسوب می شود و بدون وجود آن عملا برنامه ما به عنوان یک مسنجر قابل قبول نخواهد بود. آشنایی با متد های ساخت جداول، SQL نویسی، کوئری نویسی و ایجاد ارتباط بین جداول در پایگاه داده، مهمترین دانش هایی می باشند که قبل از شروع به ساخت برنامه پیام رسانی، باید به دست آورید.

یکی از اصلی ترین اصولی که معمولا در مراحل طراحی اپلیکیشن پیام رسان ها در کشور ما نادیده گرفته می شود و معمولا دلیل اصلی شکست و عدم استقبال این برنامه ها، توسط کاربران می شود، عدم استفاده از پروتکل های امن ارسال و دریافت داده و عدم وجود رمزنگاری در هنگام ارسال پیام ها است.

حقیقت ماجرا این است که امروزه همه افراد در شبکه های مجازی به دنبال داشتن بیشتری حریم خصوصی و امنیت می باشند. اگر ما برنامه پیام رسانی طراحی کنیم که فاقد رمزنگاری مطمئن و قابل اعتمادی باشد، مطمئنا با استقبال فراوانی روبرو نخواهیم شد و حتی ممکن است در عرض چند ساعت کلیه اطلاعات ما هک شده و به طور کلی پروژه با شکست مواجه شود. پس دانش رمزنگاری و امنیت یکی از مراحل طراحی اپلیکیشن پیام رسان ها محسوب می گردد.

چگونگی ایجاد ارتباط، استفاده از کدام نوع پروتکل ارتباطی و اختصاص آی پی های مختلف و دانش های مرتبط با شبکه و اینترنت، از جمله دیگر پیش نیاز های مهم در رابطه با ساخت یک پیام رسان است. در واقع ما به عنوان یک برنامه نویس که قصد داریم یک برنامه پیام رسان کارآمد طراحی کنیم، باید دانش فراوانی در رابطه با مباحث شبکه و اینترنت داشته باشیم و به خوبی ارتباطات از طریق اینترنت را درک نماییم.

البته برای ساخت یک پیام رسان، داشتن همه این دانش ها به تنهایی کار دشواری بوده و دقیقا به همین خاطر است که اکثر برنامه های پیام رسانی معروف مثل تلگرام و واتس اپ، دارای تیم های پشتیبانی قدرتمند و طراحان بسیاری می باشند. معمولا ساخت چنین برنامه هایی که به موفقیت برسند، به تنهایی صورت نپذیرفته و یک تیم برنامه نویسی و طراحی پشت آن ها وجود دارد.

الفباوب، با طراحی اپلیکیشن های پیامرسان با امکانات مورد نظر در کنار امنیت بالای سرور از شما دعوت می کند جهت همکاری تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید.

طراحی اپلیکیشن پیام رسان

طراحی اپلیکیشن پیام رسان

مراحل طراحی اپلیکیشن پیام رسان

اولین مرحله از مراحل طراحی اپلیکیشن پیام رسان این است که در واقع و به طور کلی منظور شما از ساخت یک پیام رسان چیست؟ آیا میخواهید همه کد های این پیام رسان را از اول بنویسید یا از API های پیام رسان هایی که قبلا ساخته و موفق شده اند استفاده کنید؟ پس از این که این موضوع را مشخص کردید، می توانید با الفباوب تماس بگیرید و سفارش خود را برای ساخت مسنجر چت و پیامرسان ثبت کنید.

انتخاب پلتفرم

ابتدا باید پلتفرمی که قصد دارید برای آن پیام رسان ایجاد کنید را انتخاب کنید. آیا برنامه شما روی اندروید اجرا می شود یا ios یا ویندوز؟ یا بر روی همه این پلتفرم ها قابل اجرا خواهد بود؟ انتخاب هسته اولیه و زیرساخت ها، استفاده از API، پایگاه داده، سرور های ذخیره سازی، پروتکل های پیام رسانی نظیر XMPP و سرویس های اعلان و غیره، همگی از مواردی می باشند که باید در مراحل طراحی اپلیکیشن پیام رسان مد نظر قرار بگیرند.

طراحی رابط کاربری طراحی اپلیکیشن پیام رسان

رابط کاربری یا UI یک برنامه پیام رسانی باید سریع، کاربر پسند و ساده باشد. نحوه قرارگیری تصاویر، رنگ ها، صدا ها و اعلان ها و نوشته ها باید به گونه ای باشد که بیشترین ارتباط ممکن را با کاربر فراهم کند. دقت داشته باشید که حتی قرار دادن یک دکمه در جای اشتباه در اپلیکیشن می تواند منجر به عدم استقبال کاربران از برنامه ساخته شده توسط شما شود.

برای این منظور می توانید از هزاران برنامه پیام رسانی که تاکنون توسط شرکت های مختلف ساخته شده است، الهام بگیرید و از آن ها کمک بگیرید. در ضمن هم می توانید از شرکت هایی که منحصرا به ساخت UI مشغول می باشند کمک گرفته و طرح خود را به آن ها سفارش دهید.

ظاهر یک اپلیکیشن موبایل باید به گونه ای دقیق و حرفه ای طراحی شده باشد، که کاربر هنگام کار کردن با آن احساس راحتی کند و از کار کردن با آن لذت ببرد. یک طراح UI برنامه های موبایل به زیبایی و ظاهر تمام بخش های برنامه باید توجه کافی داشته باشد.

نحوه انتقال پیام

اگر به دنبال ساخت یک برنامه پیام رسانی هستید، حتما باید درباره دو نوع اصلی انتقال پیام در فضای اینترنت، اطلاعاتی داشته باشید. در حقیقت چگنونگی ارسال و دریافت پیام در برنامه پیام رسانی، جزو اصلی ترین مراحل طراحی اپلیکیشن پیام رسان محسوب می شود.

در نوع اول انتقال پیام، پیام ها از طریق پروتکل HTTPS به یک سرور منتقل شده و در آن جا ذخیره می شوند. در حقیقت در نوع اول، سرور دسترسی به پیام ها خواهد داشت. اما در نوع دوم سرور فقط مراحل احراز هویت دو طرف ارتباط را بررسی کرده و در نهایت پیام ها به صورت کاملا رمزنگاری شده از کلاینت ارسال کننده به کلاینت دریافت کننده پیام ارسال می گردد.

پس از طی همه این مراحل طراحی اپلیکیشن پیام رسان، می توان گفت که شما موفق به طراحی اولیه پیام رسان خود شده اید و حال باید آن را توسعه و بهبود ببخشید. البته که ساخت یک پیام رسان که بتواند خود را در حد محبوب ترین پیام رسان ها قرار دهد، کار آسانی نبوده و نیاز به صرف هزینه و وقت زیادی دارد. اما با اندکی تلاش مضاعف می توان به چنین برنامه ای دست پیدا کرده و از آن نهایت استفاده و بهره را برد.

طراحی اپلیکیشن پیام رسان

بخوانید: بهترین پیام رسان داخلی

طراحی اپلیکیشن پیام رسان

ساخت اپلیکیشن چت آنلاین تخصص ماست!

طراحی اپلیکیشن پیام رسان

ویژگی های برنامه پیام رسان و چت

اگر در حال حاضر به فکر این هستید که به سراغ طراحی یک اپلیکیشن پیام رسان بروید، باید بدانید که پیام رسان ها رقیبان زیادی دارند. و کاربران از آنجا که در حال حاضر با چنین برنامه هایی آشنایی دارند، انتظار زیادی از یک اپلیکیشن پیام رسان خواهند داشت.

اپلیکیشنی که برای ارسال و دریافت پیام و غیره میخواهید طراحی کنید باید علاوه بر دارا بودن همه امکانات لازم، آن امکانات را به خوبی اجرا کند و ویژگی متمایز از دیگر پیام رسان ها داشته باشد تا کاربران به دانلود برنامه و استفاده از آن تشویق شوند.

لاگین و یا وارد شدن در برنامه

امروزه پیام رسان ها برای کاربرانشان هویت خاصی در نظر گرفته اند و این امکان را به آن ها داده اند که علاوه بر وارد کردن شماره تلفن برای ثبت نام و ورود، بتواند تصویر پروفایل و یا حتی چند خطی در مورد خودشان وارد کنند.

زمانی هم که کاربر شماره تلفن را وارد کرد باید برای او کد فعال سازی ارسال شود تا برنامه از صحت شماره و مالک آن اطمینان پیدا کند. میتوانید بعدا از ایمیل و یا حتی از ساخت نام کاربری برای وارد شدن کاربران استفاده کنید. اگر به تازگی سراغ ساخت برنامه پیام رسان و چت رفته اید، بهتر است که ثبت نام و ورود کاربر را زیاد سخت نگیرید تا کاربران بیشتر و راحت تر در برنامه ثبت نام کنند.

قابلیت ارسال پیام اینکریپت یا رمزگذاری شده طراحی اپلیکیشن پیام رسان

بحثی که در سال های گذشته بسیار مطرح بوده، حفظ امنیت و حریم خصوصی کاربران است. برنامه پیام رسان واتساپ و تلگرام در این زمینه فعالیت های خوبی داشته و توانسته اعتماد یک میلیارد کاربر را به دست بیاورد. این برنامه از رمزگذاری E2EE یا همان (End To End Encryption) استفاده میکند. رمزگذاری کاربر به این صورت است که فقط طرفین چت میتوانند آن پیغام را بخوانند و دیگران به آن دسترسی نخواهند داشت. خوشبختانه این رمز گذاری پیام انقدر قدرتمند است که امکان دسترسی شخص سومی را نخواهد داد.

رمزگذاری ویژگی است که هرگز نباید از آن غافل شوید. در حال حاضر کاربران اینترنت، دانش حداقلی از حریم خصوصی و امنیت دارند و به دنبال برنامه ای می باشند که با امنیت پیام و داده هایشان را ارسال کنند. برنامه تلگرام هم ویژگی به نام چت مخفی (Secret Chat) قرار داده که این چت خصوصی حتی ردی در سرور ها هم باقی نمیگذارد.

ساخت ربات چت

مبتکر ربات های پیام رسان و چت، برنامه تلگرام است. و به نوعی انقلابی در صنعت ساخت و امکانات پیام رسان ها ایجاد کرده است. اگر میخواهید با چنین برنامه هایی رقابت کنید، باید علاوه بر قرار دادن ربات، نوآوری دیگری داشته باشید تا کاربران متوجه وجه تمایز شما و سایر برنامه های پیام رسان شوند. ربات ها در حال حاضر کارهایی از جمله دسته بندی و دریافت های ایمیل های شخصی، اعلان اخبار جدید و… انجام میدهند. دنیای ربات های چت بسیار بزرگ است و مطمئنا فضای زیادی برای فعالیت در آن وجود دارد.

ارسال پیام برای لیست انتشار

احتمالا یکی دیگر از مزیت های برنامه تلگرام نسبت به رقبایش مانند برنامه وایبر، ایجاد کانال برای ارسال پیام برای چند نفر، به صورت همزمان، بود. در حال حاضر کاربران زیادی عضو چنین کانال هایی می باشند و عده ای هم از این طریق درآمد کسب می کنند. واتساپ هم چنین امکانی دارد ولی پیام ها در کانال قرار نمی گیرند. فقط توسط لیست انتشاری که وجود دارد، پیام ها به صورت خصوصی برای اعضای لیست فرستاده میشود.

استفاده از فضای ابری برای ذخیره سازی

شاید تا چند سال پیش اگر میخواستید برنامه پیام رسان طراحی کنید، قرار دادن ویژگی ذخیره سازی در فضای ابر خیلی اهمیت نداشت. ولی این روزها کاربران جهت ذخیره سازی پیام ها و دیگر داده هایشان احتیاج به فضای شخصی دارند تا هر زمانی که نیاز دارند، داده های مورد نیازشان را دانلود کنند. برنامه واتساپ حتی ویژگی بک آپ گرفتن از همه پیغام ها را هم فراهم کرده است. برنامه تلگرام هم چنین فضایی برای ذخیره سازی فایل ها در اختیار کاربران قرار داده است.

ایجاد اعلان یا پوش نوتیفیکیشن ها طراحی اپلیکیشن پیام رسان

Push Notification ها از جمله مواردی است که در طراحی برنامه پیام رسان نباید از آن غافل شوید. میتوانید دریافت پیام جدید، آنلاین شدن و یا فعالیت دیگر کاربران را به کاربر اعلان کنید. و امکان پاسخ دهی مستقیم از طریق نوتیفیکیشن را قرار دهید.

موقعیت جغرافیایی در اپلیکیشن پیام رسان

این ویژگی نه در پیام رسان ها، بلکه در شبکه های اجتماعی کاربرد بسیاری دارد. و کم کم دارد جزئی از موارد مهم در طراحی اپلیکیشن پیام رسان میشود. در حال حاضر در برنامه تلگرام خیلی از شرکت ها و برند ها با استفاده از این امکان، آدرس و موقعیت جغرافیایی شان را برای مشتریانشان ارسال میکنند.

طراحی اپلیکیشن پیام رسان

سفارش ساخت و طراحی اپلیکیشن پیامرسان

برای طراحی و ساخت اپلیکیشن پیامرسان الفباوب بهترین گزینه پیش روی شماست. این مجموعه به همه انتظارات شما توجه نشان می دهد و سعی دارد با طرحی یک اپلیکیشن کارآمد قدم بزرگی جهت رشد دادن ایده های شما بردارد. شما می توانید برای دریافت مشاوره رایگان از طریق شماره تماس های ذکر شده در وب سایت با ما تماس بگیرید و درخواست خود را جهت طراحی اپلیکیشن ثبت کنید. در مشاوره تلفنی از طریق کارشناسان به کلیه سوالات شما پاسخ داده خواهد شد و قیمت تقریبی هم با توجه به امکاناتی که نیاز دارید اعلام می گردد.

در الفباوب کلیه امکانات مسنجرهای قدرتمند در اختیارتان قرار می گیرد تا بتوانید در سطح بالا رقابت کنید.

طراحی اپلیکیشن پیام رسان

موضوعات مقاله

امتیاز :
No Responses/5
اولین دیدگاه را شما بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *