وضعیت کسب‌وکارها بعد از کرونا

27
بهمن
1399

در این مقاله می خواهیم به وضعیت کسب‌وکارها بعد از کرونا بپردازیم، خانه ویروس چینی (کرونا) در کف بازار نه تنها توانست شهر ووهان چین را تبدیل به شهر اشباح کند بلکه با سرعت بالای سرایتی که دارد، تبعات بسیاری بر اقتصاد دیگر کشورها درگیر نیز بر جای گذاشته است.

اگر پیدایش این مهمان ناخوانده در اواخر سال ۲۰۱۹ در کشور چین مشاهده شد اما توانست فعالیت‌های مالی بسیاری از مشاغل در سراسر دنیا را به تعطیلی بکشاند. در این مطلب از سایت الفباوب تصمیم داریم به وضعیت کسب‌وکارها بعد از کرونا بپردازیم، با ما همراه باشید.

ایا می دانستید در دوران کرونا با کمک طراحی سایت با وردپرس می توانید کسب درامد داشته باشید؟

وضعیت کسب‌وکارها بعد از کرونا

کرونا این ویروس بدون مرز ملیت، جنسیت، کوچک و بزرگ نمی‌شناسد. فقط مراقبت‌های پزشکی و استفاده از تمهیدات بهداشتی می‌تواند جان افراد را از این بیماری در امان نگه دارد.

کرونا، ویروس جدیدی است که با سرعت سرایت بسیار بالایی که دارد در این مدت اندک توانسته هزاران نفر را در بیش از ۵۰ کشور مبتلا و تعداد زیادی را به کام مرگ برساند.

هراس و تشویشی که این ویروس در این چند ماه اخیر بر جان و روان مردم انداخته است نه تنها ضربات سنگینی بر اقتصاد وارد کرده است بلکه تهدید جدی برای بهداشت روانی افراد نیز محسوب می‌شود.

در ایران نیز افراد زیادی ابتلا خود را به این ویروس ناشناخته گزارش کرده‌اند. البته به دلیل مشکلات سوء مدیریتی آمار مرگ‌ومیر ناشی از آن بعد از چین در رتبه دوم گزارش شده است.

چالش‌های ناشی از ویروس کرونا

بسیاری از مردم حتی با مشاهده علائم بالینی با توجه به اینکه نیاز به قرنطینه دارند، ترجیح می‌دهند که ابتلا خود را مخفی کنند. در حالیکه ناقل بودن این اشخاص نه تنها سلامت خود، بلکه افرادی که با آن‌ها مراوده دارند را نیز به خطر می‌اندازد.

چالش‌های ناشی از کرونا بحدی جدی هستند که توانسته زنگ خطر را نه تنها برای کشورهای درگیر بلکه برای کل جهان به صدا درآورد به طوریکه سازمان بهداشت جهانی نیز ابراز نگرانی کرده است.

تبعات شیوع کرونا در چین

رشد اقتصادی که در این چند سال اخیر چین تجربه کرده است، این کشور را تبدیل به دومین قدرت جهان نمود بطوری که توانست کشورهایی مانند آلمان و انگلیس و ... را نیز برجای بگذارد.

با توجه به تعطیلی بسیاری از کارخانه‌ها و شرکت‌ها اقتصاد کشورهای درگیر کرونا به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است. البته نباید فراموش کنیم با توجه به پیوستگی و ارتباط تنگاتنگی که تمامی کشورهای جهان با یکدیگر دارند، تبعات آن فقط یقه چین، ایران و یا چند کشور درگیر را نگرفته است و سایرین مستقیم و یا غیر مستقیم از آن صدماتی دیده‌اند.

نگرانی از شیوع کرونا

بسیاری از کشورها نیز به دلیل ترس از انتشار این ویروس ترجیح دادند مرزهای خود را به روی مسافران کشورهای درگیر با این بیماری ببندند.

استرس و اضطراب ناشی از کرونا نه تنها سیستم ایمنی افراد را تضعیف می‌کند، بلکه می‌تواند روند طبیعی زندگی آن‌ها را نیز دچار چالش‌های جدی نماید.

رکود و مشکلات اقتصادی تنها بخشی از این مشکلات هستند که نیازمند تدوین برنامه‌های جدی دولت و مشارکت همگانی است تا از این بحران نیز با کمترین آسیب عبور کرد.

سازمان جهانی بهداشت نیز اگرچه آمار مرگ‌ومیر کرونا، این ویروس ناشناخته را فقط ۲ درصد گزارش کرده است اما با توجه به سرعت بالای شیوع آن هشدارهایی را به ویژه برای کشورهایی که امکانات پزشکی در حد مطلوب ندارند، داده است.

تاکنون درمان قطعی برای این بیماری نوظهور که با تظاهر بالینی سرفه خشک، تب و تنگی نفس همراه است، شناخته نشده است که نگرانی‌هایی را برای اقشار مختلف جامعه به وجود آورده است اما پیشگیری و رعایت نکات بهداشتی می‌تواند احتمال ابتلا را بشدت کاهش دهد.

اقدامات پیشگیرانه از شیوع کرونا

چین برای کاهش سرعت شیوع آن تصمیم گرفت تدابیر شدید امنیتی اعمال کند تا افراد کمتری مبتلا شوند. کارخانه‌ها، شرکت‌ها و بسیاری از مشاغل تعطیل شدند، ممنوعیت صادرات و تعطیلی صنعت گردشگری فقط بخشی از این تصمیم‌گیری‌ها بود که اگرچه آسیب‌های اقتصادی زیادی بر کسب‌وکار مردم وارد کرد ولی موجب کنترل نسبی این اپیدمی شایع شد.

کرونا در ایران

در ایران نیز چندی است افرادی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. قم اولین شهری از ایران بود که با توجه به آمار بالای مبتلایان یکی از کانون‌های اصلی شیوع کرونا در کشور معرفی شد. البته در حال حاضر توانسته افراد زیادی را در سایر شهرها نیز مبتلا کند.

آسیب ویروس کرونا

همانطور که اشاره شد اگرچه زمان زیادی از شیوع ویروس کرونا در چین و سایر کشورهای درگیر نمی‌گذرد اما توانسته تبعات اقتصادی بسیاری بر پیکره آن‌ وارد کند.

حوزه‌های صادرات، گردشگری و کسب‌وکارهای عمومی از مهمترین بخش‌های اقتصادی متاثر از شیوع کرونا هستند که در ادامه بیشتر به آن‌ها می‌پردازیم.

·    وضعیت کسب‌وکارها بعد از کرونا   گردشگری

کرونا از خانواده‌ ویروس‌های سارس است که از سال ۲۰۰۲ در چین شیوع یافت اما با این تفاوت که سرعت انتقال آن بسیار سریعتر است.

بسیاری از کشورها پس از این اتفاق برای در امان ماندن جان و مال شهروندان خود ترجیح دادند مسافران کشورهای درگیر مانند چین و ایران را پذیرش نکنند.

با توجه به کاهش سفرهای خارجی و داخلی صنعت گردشگری با چالش‌های جدی مواجه شده است که تا با ثبات شرایط، اوضاع به سمت ثبات و رونق پیش نمی‌رود.

·    وضعیت کسب‌وکارها بعد از کرونا   بورس

ترس و ناامنی که از شیوع گسترده ویروس کرونا در کشورهای مختلف جهان بوجود آمده است، بسیاری از سرمایه‌گذاران را دچار تشویش کرده است بطوری که بورس نیز از این بحران اقتصادی جهانی در امان نمانده است.

افت چشم‌گیر شاخص و کاهش ارزش ۵ تریلیون دلاری ارزش سهام بسیاری از کشورها تنها بخشی از این نتایج است.

·     وضعیت کسب‌وکارها بعد از کرونا  صادرات

استفاده از وسایل پیشگیرانه از شیوع کرونا مانند ماسک، ژل شستشو و الکل تاثیر بسزایی در کاهش ابتلا افراد دارد. اگرچه پزشکان استفاده از ماسک را فقط برای افرادی که مبتلا هستند توصیه می‌کنند اما نگرانی از شیوع بیشتر، افراد سالم را نیز برآن داشته است که برای امنیت روانی ماسک استفاده کنند.

ممنوعیت صادرات ماسک از جمله اقداماتی بود که دولت برای حمایت از شهروندان ایرانی درنظر گرفت، اگرچه نتوانست مانع افزایش چندین برابری قیمت این اقلام شود.

·       کسب‌وکارهای عمومی

استرس و اضطراب ناشی از ویروس کرونا سبب شد که افراد ترجیح دهند در اجتماع و مکان‌های پر تردد، رفت‌وآمد کمتری داشته باشند.

اضطراب و منفی‌گرایی که از شایعات و خبرهای منتشر شده از آمار مبتلایان و مرگ‌ومیر این ویروس ناشناخته همه روزه دریافت می‌شود، توانسته افکار عمومی را به شدت نگران کند و در رکود بسیاری از مشاغل به ویژه آن‌هایی که در ارتباط مستقیم با مردم هستند تاثیر بسیاری بگذارد.

تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، سینما، تئاتر و تالارها تنها بخشی از ‌تدابیر دولت برای کاهش شیوع کرونا هستند.

رستوران‌ها و مراکز تهیه غذا نیز از اثرات کرونا در امان نمانده‌اند و با کمبود تقاضا مواجه شده‌اند که البته این اقدامات ریسک ابتلا را به شدت کاهش می‌دهد.

تاثیر کرونا بر مشاغل ایران

در ایران کمتر کسب‌و‌کاری را می‌توان یافت که از شیوع کرونا در امان مانده باشد. اگرچه کاهش شدید فروش در مشاغل آنلاین غذا مشاهده شد اما کرونا توانست میزان فروش در سوپرمارکت‌های آنلاین و سایت‌های آنلاین کالا را بشدت افزایش دهد.

افرادی که در مشاغل آزاد مشغول فعالیت هستند اغلب ترجیح داده‌اند با رعایت نکات ایمنی و مراقبت‌های پزشکی بر سر کار خود حاضر شوند.

·       روزنامه‌ها و وب‌سایت‌های خبری

این ویروس همه‌گیر شرایط کاری کارمندان روزنامه‌ها و وب‌سایت‌های خبری را نیز تحت تاثیر قرار داده است. تعطیلی همایش‌های اقتصادی، فناوری، میراث فرهنگی و تغییر شرایط کاری بصورت دورکاری و آنلاین‌ نویسی تنها بخشی از این تصمیم‌گیری‌هاست.

·       شرکت‌های خصوصی و تولیدی‌ها

بازار ایران در این چند سال اخیر نوسانات بسیاری را تجربه کرده است که آثار و تبعات مخربی بر امور مالی شرکت‌های تولید کننده داشته است حال شیوع کرونا در اواخر سال نیز اوضاع را پیچیده‌تر کرده است.

بسیاری از شرکت‌های خصوصی به ناچار مجبور به پیگیری روال عادی کار هستند تا بیشتر متضرر نشوند. البته اغلب مدیران این شرکت‌ها برای حفظ جان کارکنان خود مواد ضدعفونی کننده و بهداشتی مانند الکل و ژل‌های شستشو را تامین کرده‌اند.

·       تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها

کنترل و ایزوله کردن بیماران و رعایت بهداشت، کمک بسیاری به پیشگیری از ابتلا به این ویروس همه‌گیر می‌کند.

همزمان با رسانه‌ای شدن شیوع کرونا در ایران، مسئولین کشوری برای مراقبت از جان و سلامتی دانش‌آموزان و دانشجویان تصمیم به تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها گرفتند.

مزایا اینترنتی کردن مشاغل

در این شرایط فقط کسب‌و‌کارهایی می‌توانند از این بحران بدون آسیب عبور کنند که از تکنولوژی و بسترهای اینترنتی استفاده می‌کنند تا نه تنها به خوبی از رکود در امان بمانند بلکه با توجه به استقبال کاربران حتی رونق اقتصادی نیز داشته باشند.

اگر شما نیز از جمله افرادی هستند که مایلید کسب‌‌وکار خود را از شکل سنتی به صورت مدرن و اینترنتی تغییر دهید، می‌توانید با مشاوره رایگان با متخصصان و کارشناسان خبره و با تجربه مجموعه الفباوب از چالش‌های مسیر و مزایای این قبیل رویکردها آگاه شوید و به موفقیت برسید.

اقدامات مدیران برای کاهش شیوع کرونا

شیوع ویروس جدید کرونا (کووید ۱۹) از شهر ووهان چین آغاز شد اما دولت چین توانست به خوبی اوضاع را مدیریت کند و این شهر از قرنطینه بیرون آمده است. اما سازمان جهانی بهداشت با توجه به گزارشات منتشر شده از بسیاری از کشورهایی که دچار سو مدیریت هستند ابراز نگرانی کرده است.

دورکاری از جمله اقداماتی است که اغلب شرکت‌های استارت‌آپ برای حفظ سلامتی کارمندان خود درنظر گرفته‌اند. ایجاد شبکه داخلی و ساخت گروه‌های مجازی کمک کرده است کارمندان و مدیریت نه تنها بتوانند ارتباط مستقیمی با یکدیگر داشته باشند بلکه اشتراک فایل‌ها به خوبی صورت گیرد.

مدیران و مقامات بسیاری از شرکت‌ها نیز اگر چه شرایط ضدعفونی و نکات بهداشتی را به شدت رعایت می‌کنند ولی ترجیح می‌دهند تا عادی شدن شرایط، مصاحبه‌های جدید به صورت دورکاری و اینترنتی صورت گیرد.

اگر شما نیز مایلید از نوسانات اقتصادی و بحران‌های بوجود آمده از این مهمان ناخوانده در امان بمانید، می‌توانید کسب‌وکار خود را آنلاین کنید تا از امنیت خاطر بیشتری نیز برخوردار باشید. برای طراحی وب سایت اختصاصی همین حالا با ما تماس بگیرید!

موضوعات مقاله

امتیاز :
No Responses/5
اولین دیدگاه را شما بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *