تولید محتوای متنی – مراحل تولید محتوای متنی

18
اردیبهشت
1401

در این بخش از آموزش تولید محتوا برای سایت قصد داریم به تولید محتوای متنی بپردازیم، با الفباوب، مجموعه بزرگ طراحی سایت، سئو و تولید محتوای اصولی همراه شوید!

خب همانطور که در مقاله آموزش تولید محتوا برای سایت خواندیم، تولید محتوا فعالیتی است که شما به هر نوعی یک مطلب، عکس و ویدئو به سایت یا فضای مجازی و … اضافه می کنید. برای مثال اگر برای اینستاگرام عکسی درست کنید و یا عکسی بگیرید تولید محتوای تصویری انجام داده اید، اگر یک داستان را بخوانید و صدای خود را ثبت کنید یک محتوای صوتی ارائه داده اید.

اگر برای سایت خود یک مطلب بنویسید، اگر برای روزنامه ها مجله ها، برای تبلیغ کردن دیگران و یا حتی کپشن های اینستاگرام و دیگر شبکه های مجازی متنی بنویسید در واقع تولید محتوای متنی را انجام داده اید. در حال حاضر که در حال خواندن این مقاله هستید در واقع محتوای تولید شده توسط محتوانویس پیش روی شما قرار گرفته است.

امیدواریم با همین تعریف ساده بتوانید به خوبی منظور از تولید محتوا را بگیرید. ما قصد داریم در این مطلب به تولید محتوای متنی بپردازیم و به صورت ساده و خلاصه شده آموزش هایی در این زمینه به شما دوستان عزیز انتقال دهیم. پس تا پایان مقاله با ما همراه شوید! اگر سوالی، مسئله ای، پیشنهادی در طول خواندن برای شما ایجاد شد در بخش نظرات به ما بگویید!

در صورت بروز هرگونه نیاز به راهنمایی برای سفارش تولید محتوا با ما تماس بگیرید.

تولید محتوای متنی چیست؟

همانطور که کمی قبل تر توضیح دادیم، محتوای متنی یعنی نوشتن درباره یک موضوع، این موضوع هر چیزی می تواند باشد، طنز، آموزش، اخبار و … وقتی شما درباره یک موضوع جستجو می کنید و آن را می نویسید یا تایپ می کنید در واقع یک محتوای متنی تولید کرده اید. پس همانطور که از نام تولید محتوای متنی مشخص است این موضوع فقط به متن و متون مربوط می شود.

اما باید یک نکته را درنظر بگیریدف نمی شود هرکس که ذوق نوشتن داشت برای سایت محتوا بنویسد یا هر کسی که از کل اینستاگرام سردرمی آورد بیاید برای ما کپشن تولید کند! تولید محتوای متنی رسم و رسومی دارد، اصل و اصولی دارد، باید در چهار چوب خودش انجام شود تا نهایت شما را به نتیجه برساند.

اگر قرار است به تولید محتوای وب سایت بپردازید باید به اصولی توجه کنید که متن تولید شده را با گوگل و استانداردهای آن تطبیق دهد. خیال کرده اید وقتی چیزی را سرچ می کنید و در صفحه اول گوگل پیدا می کنید شانسی و اتفاقی به آن جا رسیده؟ خیر! در تولید محتوای متنی آن ها علاوه بر نوشتن متن به اصول سئو توجه شده است.

سئو یا بهینه سازی سایت به همه فعالیت هایی که ما برای بهبود رتبه سایت – یعنی بالا آمدن سایت در نتایج جستجو – انجام می دهیم گفته می شود. هرچقدرم مطلب شما درجه یک و خاص باشد  اگر به سئو توجه نکنید مثل این است که در سر یک چاه سخنان قشنگی می گویید اما کسی شما را نمی بیند که تحسینتان کند! در هر صورت در ادامه متن شما را با مرحله تولید محتوای متنی سئو شده آشنا می کنیم. توجه کنید که این بحث بسیار گسنرده تر است و ما در حد اشنایی نسبی افراد مبتدی قصد داریم شما را با آن آشنا کنیم!

مراحل تولید محتوای متنی

وقتی قراراست وارد بازار رقابت شوید باید بدانید که در میدان رقابت یک جنگ تمام عیار اتفاق می افتد و اگر با سلاح ها و مهمات محدود و بدون داشتن استراتژی وارد شوید، شاید در نهایت چند سرباز بکشید ولی خیلی زود کشته شده و ناامید از این جنگ بر می گردید.

کسب و کارهای موفق در صفحه اول گوگل به این سادگی به این جایگاه نرسیده اند. یک برنامه منظم داشتن و صبور بودن آن ها را موفق کرده.

مرحله اول: استراتژی تولید محتوا

استراتژی تولید محتوای متنی به فرآیند قبل از تولید اشاره دارد. داشتن استراتژی به زبان ساده یعنی بفهمید از چه مسیری وارد رقابت شوید. چندتا روش وجود دارد که به شما در پیدا کردن مسیر ورود به رقابت کمک می کند:

  • تحلیل رقبایی که فعالیتی مثل شما دارند
  • کسب اطلاعات دقیق از مشتریان احتمالی
  • بررسی کانال هایی که مشتریان احتمالی شما آنجا هستند

بعد کسب اطلاعات بالا شما می تونین یک نقشه دقیق بریزید ( مثلا اگر روی فلان سبک از مقالات متمرکز شوید مشتری های احتمالی وارد سایت شما می شوند). ولی این تمام قضیه نیست. برای بعد از ورود کاربر به سایت هم باید برنامه ریزی داشته باشید.

بعد از برنامه ریزی برای ورود کاربر به سایت، باید نقشه سفر مشتری داخل سایت را طراحی کنید.  گیج کننده است؟ یک مثال می زنم. تصور کنید که سایت شما می خواهد مکمل های غذایی برای بچه های 4 تا 7 سال بفروشد. به این فکر می کنید که چه کسی مشتری این محصول است؟ خب معمولا مادر ها بیشتر خریدار این نوع محصولات هستند.  یعنی رنج سنی 25 تا 35 سال. حالا این مادرها چه مسیری را در اینترنت طی می کنند تا محصول شمارا بخرند.

یک سری ها سرچ می کنند “خرید مکمل غذایی”. ولی متاسفانه رقابت روی این کلمه خیلی سخت است و شاید برای یک شرکت تازه کار که در اول مسیره انتخاب خوبی نباشد. یعنی اگر روی “خرید مکمل غذایی” محتوای متنی بنویسید در نتایج جستجو نابود می شوید.

پیشنهاد:  تولید محتوای متنی آموزشی مرتبط به سوال های رایج در دوران بارداری و پس از بارداری و مشکلاتی که با خوردن مکمل غذایی برطرف می شوند. رقابت روی این مطالب کمتر بوده و شما مشتری احتمالی خودتان که یک مادر 25 تا 35 ساله است را وارد سایت می کنید.

بعد اینکه مسیر خلوت تری پیدا کردید حالا باید به این فکر کنید که بعد از ورود به سایت چطور آنها را به سمت خرید محصول هدایت کنید. چون این افراد در وحله اول ممکن است قصد خرید نداشته باشند. از اینجا به بعد نقشه سفر مشتری به کمکتان می اید و کاربر را با تولید محتوای متنی به موقع و درست به سمت خرید محصول هدایت می کند.

مرحله دوم: تولید محتوای متنی با کیفیت

در این مرحله شما به چند نویسنده یا مترجم نیاز دارید که تولید محتوای با کیفیت انجام دهند. عناوین، موضوعات و لینک ها را برای نویسنده ها و محتوانویسان می فرستید و آنها بر اساس تقویم محتوایی متن هارا تحویل می دهند.

مرحله سوم: بهینه سازی سایت

در این مرحله سئوکار به برنامه محتوایی دسترسی دارد. در برنامه محتوایی نوشته شده که کدوم مقالات باید به هم لینک بشن و هر مقاله برای چه کلمات کلیدی رتبه بگیرد.

سئوکار لینک سازی های داخلی و خارجی را انجام می دهد و متن را برای موتورهای جستجو بهینه می کند. قسمت هایی مثل متا دیسکریپشن، تگ گذاری و دسته بندی مقالات، نوشتن آلت برای عکس ها، خلاصه مطلب و …. انجام می شود و فایل آماده انتشار می شود.

اگر سئوکار احساس کند باید برای قسمتی از متن تولید محتوای بیشتری انجام شود، این قضیه را به نویسنده متن منتقل می کند و از او می خواهد که برای هدلاین مورد نظر محتوا تولید کند. اگر محتوانویس سئو کارهم باشد که دیگر نور علی النور است!

مرحله چهارم: انتشار پست

ادمین وظیفه بارگزاری پست در سایت و وارد کردن اطلاعات پست را دارد. یک سری دستورالعمل ها در ارتباط با جنبه ظاهری متن وجود دارد که ادمین باید در همه پست ها رعایت کند. جنبه ظاهری متن از نظر مخاطب شما اهمیت زیادی دارد.

اگر متن از لحاظ ظاهری نظم و ترتیب خاصی نداشته باشد، ممکن است کاربر بعد خوندن چند خط احساس خستگی کند و بی خیال خوندن ادامه متن شود. وقتی پست آماده انتشار می شود، ادمین در CMS زمان بندی انجام می دهد تا در ساعت مقرر پست منتشر شود.

مرحله پنجم: آنالیز و بررسی عملکرد

بعد انتشار تولید محتوای متنی حالا نوبت می رسد به آنالیز و بررسی عملکرد محتوا. چند روز طول می کشد تا گوگل مقاله شما را را ایندکس کند و در نتایج جستجو شناخته شوید. البته اگر تازه کارتان را شروع کرده باشید و سایت مپ نداشته باشید این مدت بیشتر هم می شود.

کانتنت پلنر از ابزارهایی مثل google analytics و webmaster استفاده می کند تا ببیند مقالات چه رتبه ای گرفته اند. از چه query هایی Impression بیشتری گرفتین و CTR ( نرخ کلیک) مقالات شما چقدر است. تمام این اطلاعات به مدیر محتوا کمک می کند تا لیستی از کارهایی که باید برای گرفتن کلیک بیشتر انجام شود تهیه کند.

مرحله ششم: بازنویسی محتوا

گوگل عاشق بازنویسی محتواست. یعنی بعد از تولید محتوای متنی نباید آن را کنار بگذارید! وقتی می بیند مقاله شما را مرتب بروزرسانی می شود، می فهمد شما نسبت به محتوایتان سخت گیر هستید. و هر بار که بازنویسی می کنید بهتان نسبت به مقاله های قدیمی تر امتیاز بیشتری می دهد.

فرآیند بازنویسی و آپدیت چطور انجام می شود؟

بعد گشت و گذار در webmaster متوجه می شوید یکی از query ها ایمپرشن بالایی می گیرد ولی خیلی نرخ کلیک مناسبی ندارد. مدیر تولید محتوای متنی تصمیم می گیرد که مقاله را بر اساس query جدید آپدیت کند و با اضافه کردن هدلاین و متن برای query جدید مقاله را آپدیت کند. این اطلاعات دوباره برای نویسنده مقاله فرستاده می شود و مقاله بروزرسانی می شود. گاهی اوقات هم نیاز است دیسکریپشن و تایتل مقاله ادیت شود تا برای query مورد نظر بهینه سازی انجام شود.

تجربه نشان می دهد که بیشتر مقالاتی که در صفحه اول و دوم هستند و نرخ کلیک بالایی ندارند ولی impression مناسبی دارند بهترین گزینه برای بروزرسانی هستند. اگر به طور مرتب مقالات گذشته را بروزرسانی کنید از اینکه چقدر ترافیکتان بیشتر می شود تعجب می کنید.

هزینه مدیریت محتوای متنی سایت

خب، دوستان عزیز، اگر قرار است محتوا نویسی را خودتان به عنوان شغل جلو ببرید که هیچ، می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه آموزش تولید محتوای متنی به بخش مقالات ما مراجعه کنید. اما اگر به دنبال یک مجموعه حرفه ای برای تولید محتوا می گردید تا برای سایت های شما محتوای اصولی و سئو شده تولید کند با ما تماس بگیرید!

ما کارشناسان عالی و درجه یکی داریم که سال هاست در زمینه تولید محتوا فعالیت می کنند. با یک تماس ساده کلیه اطلاعات به شما انتقال داده می شود، همین حالا برای ثبت سفارش تولید محتوا و اطلاع از هزینه آن ها با ما در الفباوب در ارتباط باشید.

موضوعات مقاله

امتیاز :
2 Responses/5
اولین دیدگاه را شما بنویسید.

2 دیدگاه برای “تولید محتوای متنی – مراحل تولید محتوای متنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *